Aktīvie lietotāji: 93 Šodien ievadītie novērojumi: 1 Kopējais novērojumu skaits: 2030768
Tu neesi reģistrējies
language choice: lv language choice: en language choice: ru language choice: lt
Rakstu arhīvs
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
Latvijas Entomoloģijas biedrība par 2015. gada kukaini izvēlējusies lielo mārsilu zilenīti
Pievienots 2015-01-08 12:04:28

Latvijas Entomoloģijas biedrība (LEB) par Gada kukaini 2015 ir izvēlējusies lielo mārsilu zilenīti Phengaris arion. Zilenītis ir Eiropā aizsargājama dienas tauriņu suga, kuras populācijas lielums turpina sarukt. Zilenītis apdzīvo tādus aizsargājamus biotopus kā pelēkās kāpas, smiltāju zālājus, virsājus ar mārsiliem. Pieaugušie tauriņi ir apputeksnētāji, kāpuri sākumā barojas ar mārsilu, vēlāk tie ir plēsonīgi skudru ligzdās. 


Lielais mārsilu zilenītis no virspuses. Foto: V.Spuņģis.

Lielais mārsilu zilenītis ir viens no lielākajiem zilenīšiem, tauriņa spārnu plētums sasniedz 4-5 cm. Zilenīšiem parasti ir jāskatās abas spārnu puses. Virspusē spārni ir koši zili ar izteiktu ovālu laukumu rindu spārnu virspusē un pelēcīgu spārnu malu. Spārnu apakšpusē uz pelēkzila fona lielu, melnu punktu raksts, pēc kā var pazīt zilenīšu sugas. Ja zilenīšiem drošai sugas noteikšanai vienmēr jāskatās spārna apakšpuse, tad lielais mārsilu zilenītis labi atšķirams arī pēc spārnu virspuses. 


Lielā mārsilu zilenīša spārnu apakšpuse. Foto: S.Elferte.

Pieaugušie tauriņi barojas galvenokārt mārsilu ziedos. Tie lido no jūnija vidus līdz jūlija beigām. Tauriņi apdzīvo biotopus ar barības augiem – mārsiliem. Tie var būt sausi virsāji, smiltāju zālāji, skraji priežu meži, pelēkās kāpas, ceļmalas, dzelzceļmalas, elektrolīniju stigas. Ja biotopā atrodams zilenītis, tad tas liecina par kopīgo biotopa sugu daudzveidību.

Mātītes olas dēj mārsilu ziedos. Izšķīlies kāpurs ir netīri brūnganīgs, sīks – dažus milimetrus garš. Kāpuri sākotnēji barojas ar mārsilu ziedpumpuriem, tad izdala smaržvielas – feromonus, kas piesaista Myrmica ģints dzēlējskudras. Skudras jaunos kāpurus savāc uz savām ligzdām. Tajās tauriņa kur kāpuri kļūst plēsonīgi, izēd skudru olas un kāpurus. Tauriņš ir sociālais parazīts. Skudru ligzdā kāpurs pabeidz attīstību. Iekūņojas pavasarī.

Lielais mārsilu zilenītis ir reta un visā Eiropā īpaši aizsargājama suga. Sugas areāls ir sarūkošs. Galvenais sugu apdraudošais faktors ir biotopu aizaugšana, visbiežāk ar priedēm. Latvijā tauriņš sastopams galvenokārt Piejūras zemienē, taču ir ziņas par tās atrašanu iekšzemes biotopos – pie Daugavpils un Viļakas, kur ir sausi priežu meži, smiltāju pļavas un virsāji. Lielākā atradne ir Ādažu AAA, Vangažu un Garkalnes apkārtnē. Tomēr ir iespējams atrast jaunas, līdz šim neatklātas sugas populācijas. Tauriņi uzturas savā dzimtajā biotopā un nelabprāt pamet to. 

Tauriņš samērā droši barojas mārsilu ziedos, tāpēc samērā viegli fotografējams. Tāpēc LEB aicina tos fotografēt un bildes ievietot dabas novērojumu portālā www.dabasdati.lv vai nosūtīt uz LEB e-pasta adresi adalia[at]lanet.lv. Taureni nedrīkst sagūstīt un ievākt.


Voldemārs Spuņģis, Latvijas Entomoloģijas biedrība

Pēdējie novērojumi
Mareca penelope - 2024-09-14 MR
Lanius excubitor - 2024-09-15 Wiesturs
Ardea alba - 2024-09-15 Wiesturs
Tachybaptus ruficollis - 2024-09-15 Wiesturs
Ardea alba - 2024-09-13 ziemasputns
Aricia agestis - 2024-09-16 KM
Polyommatus icarus - 2024-09-16 KM
Nezināms
Ignotus
@ dziedava
Pēdējie komentāri novērojumiem
KM 17.septembris, 00:12

Punks uz pakaļspārna tāds diezgan nobīdīts, bet laikam nepietiekami priekš Aricia agestis.


KM 16.septembris, 23:57

Divi pēdējie foto (uz baltā zieda) ir otrs īpatnis. Par pirmo īpatni man nav šaubu, bet otrajam melnais plankums tāds daļēji nobīdīts un oranžie iekšpusē vāji izteikti. Vispār, šajās dienās vēroju masīvu šīs sugas uzplaiksnījumu apvidū ap dzelzceļa līniju (Torņakalns - Zasulauks - Dzirciems/Imanta). Pirms 3 dienām 1-2 īpatņi Torņakalnā, šodien 2 Imantā un vēl vienu atradu pie Zasulauka stacijas (skat. nākamos novērojumus).


Wiesturs 16.septembris, 23:48

Kažoks ļoti gluds un ar pelēcīgu (tā kā sirmu) nokrāsu, ausis platas un zemas; arī stipri gaiša vēderpuse => divkrāsainais. Pēc muguras spriežot, varētu būt šā gada jaunais dzīvnieks, bet tas gan vairāk kā minējums.


Wiesturs 16.septembris, 23:43

Vai ir pieejami kādi sīkāki komentāri par atrašanas apstākļiem? Kur atradās tā burka?


Wiesturs 16.septembris, 23:41

Šis ir ļoti interesants. Ja nemaldos, pirmais šīs sugas novērojums Dabasdatos. Un izcili reta suga LV.


Wiesturs 16.septembris, 23:38

Domāju, ka gandrīz droši ziemeļu sikspārnis (95%). Matu gali uz muguras zeltaini, kažoks diezgan "pinkains", atbilst arī ādas krāsa un ausu forma.


Ilgonis 16.septembris, 21:07

Paldies Vija, līdz šim nebija gadījies sastapt.


Ilgonis 16.septembris, 20:43

Paldies Amanda.


Ivars Leimanis 16.septembris, 20:40

Parastā apmalpiepe Fomitopsis pinicola.


Ivars Leimanis 16.septembris, 20:38

Kāda no aitupiepēm.


Amanda 16.septembris, 20:37

Sarkanrīklīte


mufunja 16.septembris, 20:34

Julita, es atradu divas kājas:). Paraugs ir slikts.


dziedava 16.septembris, 18:34

Vai kājiņai tuvplāna foto nav? P.globuliferum vēl raksturīgi, ka pašā apakšā kājiņai ir straujš sašaurinājums, bet P.murinum tāda nav. Šajos foto es tā pārliecinoši neredzu dzelteno toni, tāpēc būtu interesanti redzēt kājiņu.


a.b 16.septembris, 16:41

It kā tumšajai blakus uzturējas cīts putns, bet grūti saskatams; pedējās divas bildēs, iespējams ir viņš; ja tā ir lukstu čakstīte - tād izdzesīšu.


Ziemelmeita 16.septembris, 11:10

Paldies,Uģi!


Ziemelmeita 16.septembris, 10:37

Paldies,Ansi,par labojumiem.


dziedava 16.septembris, 10:23

Izskatās, ka vālītes ir nodalāmas viena no otras, un mikroskopija arī atbilst parastajai.


Vīksna 16.septembris, 10:01

Zīdainā makstaine nākošā dienā 3 bildes.


Eva Eihmane 16.septembris, 09:48

Liels paldies par burvīgā naktstauriņa identificēšanu!


Bekuvecis 16.septembris, 08:16

Kaut kāda purpurlāsene (Ascocoryne sp.). Admini, derētu ieviest sarakstā arī šādu opciju, jo visai bieži pēc izskata vien nevar droši pateikt, kura no divām pie mums sastopamajām sugām.


Ziemelmeita 16.septembris, 08:11

Paldies,Edgar!


Bekuvecis 16.septembris, 08:10

Lai gan nekur neredz zilēšanu, pēc visā parējā sanāk šī smilšbeka (t.sk. pēc stobriņu atverēm, kuras pēc attēla pamanipulēšanas ir pusllīdz saskatāmas).


Bekuvecis 16.septembris, 08:01

Skaidrs, pēc papildus pievienotajiem foto neapšaubāma melastiza! Bet, kamēr bija tikai un vienīgi apakšpuses supertuvplāns bez jēdzīga mēroga, stipri atgādinaja jauniņu pagaišu akneni no augšpuses.


SashaO 16.septembris, 07:55

Cekuldūkura pusaudzis


CerambyX 16.septembris, 00:05

Izskatās, ka šis ir tēviņš (tievs vēderiņš), tad nu es teiktu, ka šim vajadzētu būt arī agestis, jo artaxerxes tēviņiem spārnu virspusē parasti nav oranžie laukumiņi vai tie ir ļoti neizteikti tikai pakaļspārnam. Protams, droši vien tipiski agestis būtu arī labi, ja tie laukumiņi būtu vairāk izteikti, bet nu kaut kāda variācija jau pastāv. Tā kā blakus bija tomēr agestis mātīte (tā kas citā novērojumā), tad nu tas jau arī par labu agestis. Nu un septembrī artaxerxes nevajadzētu vispār lidot.


Amanda 15.septembris, 22:16

Lauku baloža spalvas.


Rallus 15.septembris, 21:26

Pēc IOC 14.2 versijas būtu Saxicola maurus hemprichii https://www.worldbirdnames.org/new/ioc-lists/master-list-2/ Atsauce IOC sarakstā: Saxicola maurus is split from S. torquatus (Wittmann et al. 1995; Wink et al. 2002); BOU does not recognize pending resolution of status of Chinese subspecies przewalskii. Nomenklatūra balstās uz šo rakstu: Taxonomy and nomenclature of the Stonechat complex Saxicola torquatus sensu lato in the Caspian region: https://www.researchgate.net/publication/289695682_Taxonomy_and_nomenclature_of_the_Stonechat_complex_Saxicola_torquatus_sensu_lato_in_the_Caspian_region Te gan ir cita pieeja, saprotu.


cielava 15.septembris, 21:06

Paldies!


Ziemelmeita 15.septembris, 20:25

Mūru samtenis


Kiwi 15.septembris, 20:17

Paldies, Mārtiņ, par spāru sugu noteikšanu!


Kiwi 15.septembris, 20:15

Uldi, paldies par palīdzību! Steigas dēļ pievienoju tikai beku.


Kiwi 15.septembris, 20:12

Edgar, tika noteikta izstādē, līdz aknenei tālu...


Kiwi 15.septembris, 20:09

Paldies, Edgar, par sēņu sugu noteikšanu!


Amanda 15.septembris, 19:36

Izskatās pēc lauku baloža jaunā putna.


VijaS 15.septembris, 19:35

7.-8. bildes - trīs dienas vēlāk.


Amanda 15.septembris, 19:32

Izskatās pēc pelēkās vārnas.


IlzeP 15.septembris, 19:23

Vai tikai dzirdēta?


Ziemelmeita 15.septembris, 19:12

Paldies,Vija!


a.b 15.septembris, 17:48

Varbūt lauku ?


Amanda 15.septembris, 15:57

izskatās pēc parastajiem šņibīšiem.


dziedava 15.septembris, 15:05

Jā!


VijaS 15.septembris, 14:12

Varētu būt vēl jauna tīģerkrāsas pārslainīte.


VijaS 15.septembris, 14:09

Viegli atšķirama no līdzīgajām - šai augļķermeņi ir vertikāli izstiepti, nav "bumbiņas" :)


VijaS 15.septembris, 14:05

Droši vien jau netika pataustīts, kāda ir konsistence? Vairāk izskatās pēc kādas klājeniskās sēnes, bet precīzāk neņemšos minēt.


Osis 15.septembris, 13:20

Paldies Edgar!


Bekuvecis 15.septembris, 10:03

Visdrīzāk - raganbeka, tikai 'saules nogurdināta' un ne īpaši pareizās krāsās nobildēta, mazāk vabūtīgi - baravika. Jebkurā gadījumā - no beku ģints, resp., Boletus. Diemžēl DD sarakstā šī ģints latviski raksturota tikai kā 'baravika', kas ir par šauru. Tāpēc neielaboju.


dziedava 15.septembris, 09:57

Virsma izskatās ar rakstiņu, kas nav raksturīgs gļotpūpēžiem, bet vilkpienainēm. Doma ir par milzu vilkpienaini, tikai priekš tās izskatās pamaza. Bet vieta, šķiet, arī ir atklāta, kas raksturīgs tām milzu vilkpienainēm. Varbūt tiešām sausuma dēļ ir pamaza, ne milzu pēc izmēra.


IlzeP 15.septembris, 09:57

Pārvietoju.


Bekuvecis 15.septembris, 09:49

Viennozīmīgi sīkā: īpašā pazīme - kristāliņi uz perīdija.


Bekuvecis 15.septembris, 09:40

Bez foto sānskatā dmž nevar droši izšķirties par vienu no 2 opcijām.


Bekuvecis 15.septembris, 09:34

?!! Melastiza - mazi kausiņi lielā barā uz augsnes vai mulčas. JA šī auga uz stumbra pamatnes un apakšpusē bija poras, tad nešaubīgi aknene.


Bekuvecis 15.septembris, 09:18

Opciju nedod, jo tādas nemaz nevar būt! Jau sen saucas 'dižsardzene'!


Bekuvecis 15.septembris, 09:15

Pieļauju, ka īstā. Bet kāpēc tik zila?!


adata 15.septembris, 07:31

Maza, 1,5cm diametrā. Nodomāju ka dēļ sausuma, virsējais apvalks arī tāds pabiezs, piespiežot neplīsa, vajadzēja paplēst.


VijaS 14.septembris, 23:46

Varbūt pie vainas arī tas, ka es to pacelto zariņu ievācu, kamēr viņas vēl bija pavisam "jēlas". Droši vien kastītē viņām viegli neklājās, un jāpriecājas, ka vispār kaut cik nobrieda...


dziedava 14.septembris, 23:33

Sporām adatiņas tādas resnas man ar bija.


dziedava 14.septembris, 23:32

Tās zilganās man bija nobriedušas baltas un diezgan gludas, kaut kā paveicās ar mitrumiem laikam.


VijaS 14.septembris, 22:41

Liels paldies, Julita, par noteikšanu! Manējās, par spīti tam, ka zariņš visu šo laiku dzīvojās uz mitras salvetes, vienalga diezgan sakrokojušās. Laikam jau jābeidz mitrināt, ja reiz gludākas tā arī nepaliek... Sporas liekas normāli attīstījušās, kaut ir arī izjukušās.


fotonieks 14.septembris, 22:12

Paldies, sen nebiju bijis, jo nebija kas īpašs.


dziedava 14.septembris, 22:08

Cik liela?


Ansis 14.septembris, 19:44

Kompānijā arī viena rožgalvīte (1 foto vidū)


KM 14.septembris, 17:28

Pēdējā attēlā ir cits īpatnis, kuru nofotografēju turpat netālu, taču nedabūju viņam apakšu, attiecīgi par viņa piederību sugai nevaru būt drošs. Turklāt apkārtnē lidoja arī vairāki parastā zilenīša tēviņi.


pilt 14.septembris, 12:04

Konkursam - Stārķa dienasgrāmata.


Osis 13.septembris, 20:43

Čuņčiņš vai Vītītis?


meža_meita 13.septembris, 20:07

Nu re, šo es palaidu garām vai aizmirsu, ka ir sadaļa "sēnes uz ķērpjiem", tur arī man vajadzēja likt...Neesmu adminēšanas profs, ja šo var pārnest uz pareizo sadaļu, būtu forši. Ieliku zem ķērpjiem īpaši neiespringstot, jo parasti šīs liek vienā čeklistē līdz ar ķērpjiem, bet pareizi būtu tā kā Tu saki. :)


IlzeP 13.septembris, 18:48

Valdis Pilāts raksta, ka, visticamāk, pundurpeles ligzda.


Vitjoks1987 13.septembris, 18:43

Vienu no tādām ligzdām atverot iekšā bija peles spalvu kušķīši, es protams negarantēju kad esmu precīzi noteicis sugu!


dziedava 13.septembris, 18:17

Prieks, protams, par noteikšanu! Bet kāpēc pie ķērpjiem? Ilgi meklēju pie sēnēm, nevarēju atrast, līdz iedomājos šo pie ķērpjiem paskatīt. Zem sēnēm ir pat speciāla sadaļa "sēnes uz ķērpjiem", kur ir jau vairākas sugas. Tagad sanāk ķērpju sēnes pa divām dažādām vietām skatīt, kas nav labi. (Kā būs Ornitho, ja tādi laiki vispār pienāks, gan es nezinu.)


Amanda 13.septembris, 13:23

Iespējams čuņčiņš.


dziedava 13.septembris, 08:51

Kāpēc? Vai izskatījās, ka tas nav labi attīstījies? Varbūt tāpēc neizdodas noteikt?


mufunja 13.septembris, 08:43

Ļoti atvainojos, bet parauga nav. Nesaglabāja.:(


CerambyX 12.septembris, 22:23

Ah, ok! We usually have N.comes rather light (although it's a variable species of course), so it didn't even cross my mind as an option. Yeah, this is just an another A.livida - somewhat recent expansion species in Latvia, first recorded in 2002, but now it's already quite common in lots of places, especially in late summer/early autumn. As for 'doubtful/uncertain' there is no built-in feature for that, but you can put it as a comment in Notes if you feel the need for it? But great to see some moth records from your area! Some interesting species already - e.g. Helicoverpa armigera (but this seems to be an excellent year for them) etc. Thanks for sharing!


Berts 12.septembris, 22:05

No unfortunately not... I really wonderded if it was N. comes. It's very common in Belgium and it can be that dark, but I didn't see the underwing. So then I've got two questions: Is this also Amphipyra livida? :) and is it possible on DabasDati to mark a record as "Doubtful" when I"m uncertain about an identification? Thanks!


Ilona_rasa 12.septembris, 19:54

Jā, atkal atrādījās :)


BI 12.septembris, 19:51

Paldies, tas jau Jūsu paziņa, pirms jāņiem arī bija tur pat, gredz. 27.03.2009. Bolderāja


mufunja 12.septembris, 19:06

Es domāju, ka tie ir ziedi


dziedava 12.septembris, 18:54

Tie oranžie nav sēnes uz sūnas?


mufunja 12.septembris, 15:37

Paldies Super. Man ir vairāk fotoattēlu. Es varu nosūtīt.


dziedava 12.septembris, 14:26

Super, man vajadzēs augļķermeņu foto grāmatai :)


mufunja 12.septembris, 14:20

1,5-2 mm


mufunja 12.septembris, 14:08

Nē. Es redzu atsevišķus punktus


dziedava 12.septembris, 14:01

Un viena mazā augļķermeņa garums?


dziedava 12.septembris, 13:42

Tā jau domāju :). Sporām nav tīkliņa, ja?


mufunja 12.septembris, 13:30

Julita, es domāju, ka tas ir kaut kas no Symphytocarpus sp.


mufunja 12.septembris, 13:19

Jā Iveta, šī ir pirmā reize, kad es atrodu kaut ko tik lielu


roosaluristaja 12.septembris, 13:18

No kurienes tāda pārliecība, ka šī ir tieši meža klaidoņpeles ligzda?


Osis 12.septembris, 12:09

Paldies Uldi par kliedētām šaubām.


VijaS 12.septembris, 09:21

Paldies, Uldi!


VijaS 12.septembris, 09:19

Paldies, Ansi!


Osis 12.septembris, 09:07

Paldies Edgar!


IlzeP 12.septembris, 07:40

Pievienoju sarakstam un riskēju šo tā nodēvēt. Kaut arī varbūt vēl kā hipotēze, bet lai vieglāk atrast šo novērojumu.


adata 11.septembris, 20:03

Un vēl tik bagātīgi!


mufunja 11.septembris, 19:51

Julita, pievienoju foto. ir rievas. Bet es nesaprotu krāsu. tumšs.


mufunja 11.septembris, 18:20

Es droši vien nekad to neatceros Man viņi visi ir atšķirīgi:) :)


mufunja 11.septembris, 18:11

Redzēsim.:)


dziedava 11.septembris, 17:13

Te arī ļoti labi var redzēt, ka perīdijs daļēji nolobījies - palikušas plēksnes.


dziedava 11.septembris, 17:12

Šī suga ir viegli nosakāma - ap melno kājiņu caurspīdīga gļota un sporu stadijā ārējais apvalciņš (perīdijs) nolobījies pa daļai - kaut kas palicis, kaut kas nolibījies.


dziedava 11.septembris, 17:05

Kausiņš tiešām bez nekādām rievām un violets? Vai tā tikai foto izskatās?


dziedava 11.septembris, 16:50

Jāmikroskopē, garums. Krāsa kā S.hyperopta


roosaluristaja 11.septembris, 16:41

Vispār tā ir lapiņsēne. Nu. Gadās


dziedava 11.septembris, 16:38

Šis ir kaut kāds brīnums!! Iekšas kā Physarum, bet nekā tāda noteicējos nevar atrast.. Ceru, ka ir labs paraugs!


roosaluristaja 11.septembris, 16:30

Beka gan šī nav


dziedava 11.septembris, 16:24

Marina, Tu šo domā līdzīgu P.confertum? Es domāju, ka šis varētu būt kaut kas no cilindrīšu dzimtas, nevis Physarum. Bet jāmikroskopē, tad redzēs.


guta7 11.septembris, 16:22

Uldi, paldies par palīdzību noteikšanā!


roosaluristaja 11.septembris, 16:20

Kāda no Phaeoclavulina ģints korallenēm


ekologs 11.septembris, 15:58

Lapgrauzis (Galeruca tanaceti).


dziedava 11.septembris, 15:39

Šī interesanta, ja nav rozīga toņa, kas raksturīgs S.hyperopta. Arī kopskats to īsti neatgādina. Sporas mazas un izskatās, ka ar tīkliņu. Te būtu svarīgi tīkliņu redzēt ļoti skaidri, jo ir variants S.microspora, kam gan sporas būtu 3,5-5 mkm, bet tik sīkām grūti precīzi samērīt. Bet ja turpat blakus bija S.hyperopta, tad varbūt tomēr tā pati. Ja ne - tad labprāt pati paskatītu paraudziņu.


dziedava 11.septembris, 15:04

P.murinum / P.globuliferum atkarībā no tā, vai kapilīcija mezgli un kājiņas (mikroskopijā) dzeltenas vai baltas.


dziedava 11.septembris, 15:00

Arī izskatās S.hyperopta


dziedava 11.septembris, 14:59

Ja 2-5 mm gara, tad visdrīzāk S.hyperopta, jo rozā tonis.


dziedava 11.septembris, 14:58

Vajadzētu būt P.virescens, jo dzeltenīga. Bet var izmērīt sporas, tad būtu droši skaidrs.


dziedava 11.septembris, 14:55

Šķiet, mezgliem ir daudz brīvo galu. Vai ir iespējams izpūst sporas tā, lai var nobildēt galviņai pašu apakšu - lai saprastu, vai ir kausiņš, vai tikai "ribas", starp kurām nekā nav? Kājas/galvas proporcijas tomēr vairāk ir kā C.intricata (nevis C.intricata var dictydioides, kas būtu ar garākām kājām). Vēl vajadzētu izmērīt granulas mezglos - C.intricata tās ir 0,5-2 mkm, bet C.intricata var dictydioides esot sīkākas - tikai 0,5-1 mkm. Šīs varietātes mums vēl nav, tāpēc tur būtu jāveic rūpīgāki pētījumi, lai to pierādītu, vai arī tomēr būs C.intricata pamatsuga.


Vaku 11.septembris, 14:18

Papildinājums: Lācis tika reddzēts pēcpusdienā 15:42.


mufunja 11.septembris, 13:42

ir vēl viena fotogrāfija. varbūt var saprast


dziedava 11.septembris, 13:25

Lākturītēm svarīgi mērīt arī granulas galviņas tīkliņa mezglos. Tās gan var būt grūti saskatīt. Te tās izskatās laikam ļoti mazas. Un jāsaprot, vai tiem mezgliem ir daudz brīvu galu. Kausiņa, šķiet, nav. Tad ar tādu kātiņa proporcionālo garumu man sanāk varianti C.splendens, C.intricata var dictydioides, C.martinii. Ja mezglos daudz brīvu galu, tad C.intricata var dictydioides. Tātad galvenais jautājums - vai var teikt, ka galviņas tīkliņa mezglos ir 2-4(5) brīvi gali?


mufunja 11.septembris, 13:14

Es domāju, ka tas, ko es atradu šodien, ir tas pats.pēc izskata ļoti līdzīgs


dziedava 11.septembris, 12:42

Paldies, Marina!


IlzeP 11.septembris, 12:31

Īsta ligzda vai Android tests?


dziedava 11.septembris, 12:29

Sanāk ~ 1 km no pagājušā gada atradnes


Bekuvecis 11.septembris, 12:22

Patiešām, suga neskaitās Latvijā līdz šim atrasta. Taču pēc foto vizuālā atbilstība ir teicama (arī ar aci, bez PictureThis). Lielākai pārliecībai būtu noderējuši vēl "saknes" un garengriezuma foto. Bet nu jau laikam par vēlu...


mufunja 11.septembris, 12:19

Ceturtā fotogrāfija uzņemta 3. septembrī


dziedava 11.septembris, 12:17

Šis izskatās pēc sklerocija


dziedava 11.septembris, 12:11

Šīm ļoti grūti saprast, izskatās pa vidu starp abām sugām :). Grūti arī saprast, vai sporas gaišas, vai vienā pusē tumšākas. Izšķīros par sugu, kam vairāk atbilst sporas. Šī arī parasti ir ciešāka, te tā izskatās.


roosaluristaja 11.septembris, 11:38

Šis ir interesants veidojums. Pēc Picture This Hydnellum geogenium. Vizuāli it kā atbilst. Elurikkus.ee ir 8 ziņojumi. Par sugas sastopamību Latvijā neko neesmu dzirdējis. Augšana pie eglēm der


dziedava 11.septembris, 11:05

Te arī trūkst galviņas diametrs. Un par kājiņu vajag noskaidrot.


Ziemelmeita 11.septembris, 10:51

Paldies,Ilze, man jau likās,ka ir tumšāks kā pelēkais, bet ne tik tumšs kā melnais.


dziedava 11.septembris, 10:48

Kāds ir galviņas diametrs? Izmērus vienmēr vajadzētu pierakstīt piezīmēs. Ja ir viena ārējā kārta (perīdijs), zem visa ir redzama pakāje (hypothallus), diametrs 0,4-0,8 mm, tad varētu būt putukrējuma olīte Diderma spumarioides.


dziedava 11.septembris, 10:33

Sporas sanāk 7-8 mkm, kas perfekti atbilst oranžās aveņgļotsēnes sporu izmēriem (un krāsa arī oranža sākumā). Kad uzņemts 4. foto? Izskatās, ka tas novērots dabā kaut kad vēlāk.


IlzeP 11.septembris, 10:15

Jaunais putns


dziedava 11.septembris, 10:04

Sanāk ~100 m no iepriekšējās atradnes augustā :)


dziedava 11.septembris, 09:51

Interesanti! Jāskata mikroskopijā, vai ir kas labāks nekā tikai ragansviests.


dziedava 11.septembris, 09:49

Papētīju. Jā, sporas palielas. Ja mērījumi te ir tipiskākajām sporām, tad sanāk 9,5-11 mkm, bet P.flavicomum jābūt 7-10 mkm. Sporas vērts pamērīt vairākas reizes, dažādos sporu sakopojumos (kaut vai tajā pašā mikroskopijā, bet šaubīgos gadījumos arī jaunā mikroskopijā), jo dažu sporu nomērīšana var nedot pareizo priekšstatu. Un tad tos tipiskākos sporu izmērus vērts uzrakstīt kaut vai piezīmēs, lai nav jāmin, vai nomērīts tikai tik, cik foto redzams. Garums arī lielāks nekā tipiskais (P.flavicomum ir 1-2 mm, bet nomērīts 2,5 mm) - bet atkal, nav zināms, cik šis izmērs ir tipisks, vai citi ir tādi paši vai lielāki/mazāki. Vajadzētu saprast to kopējo ainu, ņemot vērā nomērīto(s) eksemplāru(s), un arī atsevišķi uzrakstīt kaut vai piezīmēs. Jo no viena eksemplāra mērījuma nevar izdarīt secinājumus par visu grupu, ja man nav rokās parauga un pati nevaru salīdzināt nomērīto ar pārējiem. Sporas labāk atbilstu B.bethelii, bet tas ir vēl mazāks (līdz 1,5 mm) un kājiņa šķiet citādāka. Citus variantus izskatīju, īsti piemērotu variantu nav. Domāju, ka jābūt P.flavicomum, bet citreiz gribētos sporu un garuma izmērus redzēt uzrakstītus piezīmēs, kad izpētīts vairāk nekā redzams tikai pievienotajos foto.


Vīksna 11.septembris, 09:30

Velnarutku grābeklīte, Erodium cicutarium.


dziedava 11.septembris, 08:52

Ļoti interesanti! Jāskatās. Jāredz iekšas. Pirmā doma par pārslaino cukurīti (no tām sugām, kas mums jau zināmas), bet neesmu droša. Pēc baltā ragansviesta arī īsti neizskatās. Varbūt kāda jauna, nepazīstama suga :). Protams, nevar izslēgt, ka sēne padarījusi nepazīstamu kaut ko parastu, tomēr uz tāda savdabīga substrāta es liktu uz ko neparastāku :)


Ziemelmeita 11.septembris, 08:17

Paldies,Amanda!


adata 11.septembris, 08:13

Julita, kam šis līdzinās, vai tomēr sapelējis?


Vīksna 10.septembris, 23:16

Paldies ! Ar darbiem maz ko nobildēju un to pašu, laicīgi nevaru ielikt.


Amanda 10.septembris, 20:58

Melnais mežastrazds


pilt 10.septembris, 20:58

Dati stārķa dienasgrāmatai


Valdis 10.septembris, 19:22

Atradne tika apsekota arī 13.07.2024, ir uzziedējuši seši bezlapu epipogijas augi.


dziedava 10.septembris, 17:09

Nu, Vija! :D


Valdis 10.septembris, 15:33

Drukas kļūdas vai pārrakstīšanās nav. Uz melnā mušķērāja balsi būtu grūti kļūdīties, lai gan dabā nekas nav akmenī iecirsts. Neizslēdzu, protams, arī kļūdīšanās iespēju, tas būtu tikai cilvēcīgi. Ja ļoti krīt laukā no rāmjiem, ņem novērojumu laukā, no manas puses nav problēmu.


zemesbite 10.septembris, 13:46

Paldies, Uģi! :)


IlzeP 10.septembris, 12:53

Tas būtu agrākais novērojums vēsturē... Diezgan neticami.


Edgars Smislovs 10.septembris, 12:37

Tukša piezīmju sadaļa izraisa zināmas šaubas par grūti nosakāmas sugas noteikšanu, vēlams paipildināt, cik ir iespējams.


Edgars Smislovs 10.septembris, 12:29

Vai nav sajaukta suga?


mufunja 10.septembris, 11:03

Jā Vija. Slikta fotogrāfija.


dziedava 10.septembris, 10:59

Pametu aci - tagad virs mitrās salvetes tādas zilganbaltas, bet tālāk no mitruma kastītē - joprojām baltas. Vakarā papētīšu rūpīgāk, kas tur sanācis.


dziedava 10.septembris, 10:56

man mājās šī jau vakar bija pilnīgi balta, bet mazliet sakrokojusies, tāpēc ieliku salveti pamitrināt un vēl nemikroskopēju. Hipotēze - putukrējuma olīte.


Osis 10.septembris, 09:16

Paldies Uģi!


ekologs 10.septembris, 06:26

Alu pūcīte (Scoliopteryx libatrix).


VijaS 09.septembris, 23:35

Ceturtā bilde - nākamajā dienā, pēc 17 stundām.


VijaS 09.septembris, 23:33

Ceturtā bilde - pēc 19 stundām, nākamajā rītā, piektā bilde - vēl sešas stundas vēlāk, pēcpusdienā.


VijaS 09.septembris, 23:28

Ceturtā bilde - nākamajā pēcpusdienā, gandrīz 28 stundas vēlāk. Vēl joprojām kā plazmodijs.


Mareks Kilups 09.septembris, 22:07

paldies! ļoti ceru, ka kādreiz gadīsies kāds retums :)


dziedava 09.septembris, 19:07

Nebūtu slikti pārbaudīt ar nobriedušāku eksemplāru (sporu izmērs, vai ir tumšākas kārpu grupas)


dziedava 09.septembris, 18:16

Vareni un interesanti :))


Siona 09.septembris, 17:54

Ō, forši! :)) Izskatījās jau ļoti skaisti!


adata 09.septembris, 17:08

Pēdējās divas foto veiktas un pievienotas 9.sept., joprojām veidojas un aug jaunās vietās.


VijaS 09.septembris, 16:08

Šobrīd vispār grūti saprast, kas tas ir.


gunars 09.septembris, 15:40

Ziemeļu sikspārnis


gunars 09.septembris, 15:28

Divkrāsainais sikspārnis


Ziemelmeita 09.septembris, 14:35

Paldies,Ilze, nav, nav pelēkā, kłūda ievadot.


IlzeP 09.septembris, 12:55

Vai tiešām pelēkā?


dziedava 09.septembris, 12:28

1.-4. foto 6. sept. pl.~12, 5. foto 6. sept. pl.~16:50 (pēc nepilnām 5h) 6. foto 6. sept. pl.~18:30 (vēl pēc 1h 40 min.) 7. foto 7.sept. pl.~19:30 (vēl pēc 25 h)


CerambyX 09.septembris, 10:23

Nepareizas foto? :)


dziedava 09.septembris, 10:16

Starp 4. un 5. foto nepilna diennakts (23 h)


dziedava 09.septembris, 09:41

Starp pirmo un otro foto nepilna diennakts (23h). Šis priekš manis bija liels pārsteigums un visumā izskaidro, kāpēc kāds zinātnieks jutās pierādījis, ka zarainā un porainā ragainīte ir viena suga - jo esot novērojis tās pāreju no vienas formas otrā. Bet tāda forma zarainajai ir tikai jaunai.


dziedava 09.septembris, 09:29

Tādā ziņā interesanta suga - aug gan mežā, gan mājas pagalmā. Man arī ir lauku māju pagalma sarakstā :)


dziedava 09.septembris, 09:27

Starp 4. un 5. foto (tā pati vieta) nepilna diennakts (23 h)


kamene 09.septembris, 09:13

Izrādās, ka pirms 5 gadiem biju satikusi. Tikai mežā, nevis pagalmā.


kamene 09.septembris, 09:08

Paldies, Julita! Tādu nebiju vēl satikusi. Kur nu vēl pie mājas.


dziedava 09.septembris, 08:49

Starp 4. un 5. foto gandrīz tieši diennakts


Ziemelmeita 09.septembris, 08:33

Paldies,Raivo!


dziedava 09.septembris, 07:57

Labs novērojums! Samērā reti to novēro.


dziedava 09.septembris, 07:44

4. foto 6. sept. pl.12:15 5. foto 6. sept. pl.18:30 (jeb ~6h vēlāk) 6. foto 7. sept. pl.17:30 (jeb vēl pēc nepilnas diennakts)


Paula.Kļaviņa 09.septembris, 06:53

Iespējams, pelēkā vārna.


Mežirbe777 09.septembris, 01:10

Vairāk tomēr izskatās pēc vecas Daedaleopsis confragosa.


ekologs 08.septembris, 23:22

Jā, piekrītu Marekam. Depresārijs (Agonopterix heracliana).


Ziemelmeita 08.septembris, 21:16

Papuves raibenis


Amanda 08.septembris, 20:35

Peļu klijāna spalva


IlzeP 08.septembris, 20:23

Vai kādam ir viedoklis par šo depresāriju?


IlzeP 08.septembris, 20:20

Naktssvece?


nekovārnis 08.septembris, 11:14

O, forši! :)


angel 08.septembris, 11:01

Paldies! Arī likās, bet nebija 100% pārliecība


Aleksejs Šarīpins 08.septembris, 07:30

Šeit var redzēt viņu d/m labā kvalitāte. bildēju prims 2-3 gadiem: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=705401914118530&set=pb.100039461844593.-2207520000&type=3


Aleksejs Šarīpins 08.septembris, 07:22

Kaut nu tā būtu... ;) Bet diemžēl, tas ir tikai peļu klijāns. Šo īpatni jau 3šo gadu regulāri redzu tajā rajonā.


Bekuvecis 08.septembris, 06:18

Šajos pašos attēlos saskatāma ar melnā celmlodīte (Ruzenia spermoides); pārliecinājos arī uz vietas. Varbūt der noformēt kā atsevišķu novērojumu? Nav taču tik bieža un parasta. Bet uz cita kritalas nogriežņa tajā pašā kaudzē bija vēl lielāks retums - miniatūrā askusēne Orbilia xanthostigma. Incanta multi-atradne!


Bekuvecis 08.septembris, 06:05

Zaru galos nav raksturīgie 4-žuburu "svečturīši"!


Bekuvecis 08.septembris, 06:02

Ezera vidū nu diezvai būs... Derētu pārbaudīt koordinātes arī abiem pārējiem turienes piepju novērojumiem (aknene, čemurene). Viena no aknenēm (šī?) varētu būt uz dižozola, kur to jau 2003. gadā pamanīja Ansis Opmanis.


Amanda 07.septembris, 22:52

Garkaklis


gunars 07.septembris, 22:02

Ziemeļu sikspārnis


gunars 07.septembris, 21:59

Divkrāsainais sikspārnis


Ilgonis 07.septembris, 19:53

Paldies jā ir tā!


Ilgonis 07.septembris, 19:48

Paldies par komentāru. Paskatīšos jūsu variantam vēsturi, pirmajā piegājienā arī to noraidīju.


ekologs 07.septembris, 19:30

Koksngrayzis tas nebūs. Deviņplankumu krāšņvabole (Buprestis novemmaculata) :)


Dzeerve 07.septembris, 17:00

Egles mizas spraugā


meža_meita 07.septembris, 12:31

Kamēr Pļaviņu, Ķeguma un Rīgas HES notiek remotndarbi, tiek nomests ūdens līmenis Daugavā. Īstais laiks reto un izzudušo sugu meklēšanai! Tā turpināt!


ekologs 07.septembris, 10:15

Super!


ekologs 07.septembris, 10:13

Apsveicu! :)


Portālu atbalsta LVAF projekta "Dabas novērojumu portāla Dabasdati.lv uzturēšana un attīstība" ietvaros
Latvijas Dabas fonds, Latvijas Ornitoloģijas biedrība 2008 - 2024
© dabasdati.lv
Saglabāts